BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

MEREKA YANG T.E.G.A.R

Thursday, May 12, 2011

oh mata !

erk !..ya allah..kenapa lah byk sgt dugaan yg aku beri..
k0runk nk twu x?..errk !!..mate aku yg blah kanan lak skit cm nk tumbuh ketumbit..aiyak !!..
aku pun xtwu npe..stiap kali kees0kan arinye aku ckp aku nk g kubur arwah membe bek aku NORLYANA ADNAN ..sti mlmnye mate aku skit..huhuhuh..adakah ini adalh kebetulan ataupun....
urm..xpela..redha jew la..tpkn..mate aku yg blah kiri ney bro0 jew bek nk bermanje2 melihat dunia luar..dh belah kanan lak wat hal..ad0yai..pe la malang nsib aku ney..xkire cmne p0wn..s0k aku nk g gak kubur arwah..rie tuh nk g xjdikk bub mate ketumbit..mnx2 la s0k xnek lagikk ketumbit ney..
huhu..aku terasa cm mate aku ney kene infecti0n k0t..virus byk sgt..huhu..k0runk rse?..pt0t x g klinik check?..
ntahla..aku pun xpsty..adkah dsebubkn 0le eyeliner?..bub td aku sje gedik buh ayeliner kt mate aku ney..mklumla..hehhe..da lme xdpt kua n ber0leskn make up dimuke..so0..aku ngan gtal tgnnye buh la mende alh tuh kt mate..n skunk..mate aku pdih n skit cm nk tumbuh ketumbit..aiyakkk !!...
kau ampunknlah d0sa hambumu ini ya allah..
jika ini balasannye untuk kau mengurangkan d0sa hambamu ini..
aku terima dengan redha n terbuka...
oh..td aku de mer0g0l MR GOOGLE yg nsem lagikk menawan tuh sal ketumbit ney..ia sah sama skalikk xde kaitan nagn xtvt mengintai 0ke..so0..sila pham !!..hahah





KETUMBIT..

Pengenalan

Ketumbit merupakan jangkitan pada pinggir kelopak mata yang mengakibatkan bisul kecil yang berkembang pada bahagian tersebut. Ketumbit boleh dibahagikan kepada ketumbit luaran, iaitu apabila jangkitan berlaku pada folikel-folikel yang terdapat pada bulu mata, atau ketumbit dalaman, iaitu apabila jangkitan berlaku pada kelenjar minyak yang terdapat pada kelopak mata.

Ketumbit kebiasaannya terjadi pada kanak-kanak. Walau bagaimanapun, orang dewasa juga berkemungkinan untuk mendapat ketumbit, bergantung kepada tahap penjagaan mata mereka.

Penyebab
Ketumbit adalah disebabkan oleh kelenjar minyak yang terletak berhampiran dengan kelopak mata menjadi tersumbat. Kelenjar minyak yang telah tersumbat ini kebiasaannya akan dijangkiti oleh bakteria seperti bakteria Staphylococcus aureus. Penghasilan atau pengumpulan minyak yang berlebihan menyediakan keadaan yang sesuai untuk pembiakan bakteria. Antara faktor-faktor yang boleh menyebabkan kelenjar minyak tersumbat ialah :

* Tekanan
* Pertukaran hormon
* Mengguna peralatan solek yang sama buat satu jangka masa yang lama atau yang telah dijangkiti oleh bacteria
* Diabetis
* Kandungan lemak yang tinggi dalam badan
* Kekurangan vitamin dalam badan


Patogenesis
Kelenjar minyak yang terletak berhampiran dengan kelopak mata tersumbat dan mengakibatkan minyak yang dihasilkan oleh kelenjar berkenaan berkumpul dan mengalir keluar daripada dinding kelenjar tersebut membentuk seperti gumpalan kecil (bisul) di pinggir kelopak mata. Bisul tersebut kebiasaannya amat sakit, berwarna merah dan bernodul. Kebiasaannya, kelenjar minyak yang tersumbat amat mudah dijangkiti oleh bakteria dan ini menyebabkan pesakit mengalami kesakitan yang teruk dan kawasan di sekitar kelopak mata yang terlibat menjadi kemerahan.
Ketumbit kebiasaannya kelihatan putih atau kekuningan seperti jerawat. Ketumbit boleh berlaku pada bahagian sebelah mata sahaja atau kadangkala ia boleh melibatkan kedua-dua belah mata dalam satu masa, secara serentak.
Bisul yang terhasil pada kebiasaannya akan surut dengan sendirinya apabila bahan yang menutup lubang kelenjar minyak tersebut dialihkan. Jangkitan oleh bakteria juga akan pulih apabila nanah dikeluarkan dan bahagian kelenjar tersebut dibersihkan.
Simptom-simptom

* Bisul di bahagian atas atau bawah kelopak mata
* Bengkak di sekeliling kelopak mata
* Sakit
* Kelopak mata menjadi merah
* Kelopak mata terasa sakit apabila disentuh
* Mata menjadi pedih
* Mata berair
* Gatal-gatal di kawasan bisul
* Pesakit berasa tidak selesa semasa mengelipkan mata
* Sensitif kepada cahaya yang cerah


Nyatalah ketumbit ni takda kena mengena dengan mengintai anak dara orang tgh mandi ke hape ke…

alang2 tdikk aku da mer0g0l en google tuh an..aku sempat gak cri cre nk ilangkn ketumbit ney..n aku jmpe mende alah ney...


"Jika ada dikalangan keluarga atau rakan-rakan anda menghadapi masalah ketumbit di mata, Tak perlulah risau kerana ianya mudah dirawat dengan bawang putih sahaja. Caranya, ambil seulas bawang putih, guris sedikit bahagian hujungnya dengan kuku agar keluar airnya dan sapukan pada kelopak mata yang ber ketumbit tadi 3 kali sehari. Insyaallah ketumbit akan beransur baik dalam masa singkat. "



current  mood : nk tuka mata len b0le x??

0 p0kpekp0kpek: